تربیت کودک, روانشناسی کودک

نکات مهم خواب کودک

کودک خوابیده

خواب کودک

اهمیت خواب برای همه به خصوص کودکان ثابت شده است . خواب بر رشد و تکامل کودک بسیار تاثیر گذار است . میزان و زمان بندی خواب کودک اصلی ترین مسئله در خواب می باشد . در این مقاله سعی داریم نکات پیرامون خواب کودکان را برسی کنیم .

 

تاثیر خواب بر سلامت قلب و مغز کودک

خواب زمان مناسبی برای بازسازی ماهیچه های بدن به خصوص ماهیچه های قلب می باشد . همچنین در تنظیم گرسنگی کودک نقش دارد و در وزن کودک تاثیر گذار است .
خواب کافی با تقویت سیستم های عصبی موجب بهبود وضیت حافظه میشود و نقش مهمی در فرایند یادگیری و عملکرد آموزشی و تحصیلی کودک دارد . به طور دقیق تر تنظیم خواب موجب بهبود فرایند نورون سازی و تقویت هوش و عملکرد یادگیری کودک می شود .

تصویر خواب کودک

میزان خواب کودک

مدت زمان خوابیدن کودک بستگی به سن ، تغذیه و میزان فعالیت کودک دارد . به طور استاندارد زمان خواببدن کودک بر حسب سن مطابق زیر است :

  • نوزاد: ۱۷ ساعت در شباته روز
  • کودک یک تا سه ماهه : ۱۶ تا ۱۷ ساعت
  • کودک شش ماهه : حدود ۱۵ ساعت ( ۱۰ ساعت شبانه و ۵ ساعت چرت روز )
  • کودک نه ماهه :  ۱۴ تا ۱۵ ساعت
  • کودک یک ساله : حدود ۱۴ ساعت
  • کودک دو ساله : ۱۱ تا ۱۴ ساعت
  • کودک سه  ساله : ۱۰ تا ۱۳ ساعت
  • کودک چهار تا پنج ساله : ۱۰ تا ۱۳ ساعت
  • کودک شش تا هشت ساله :  ۹ تا ۱۲ ساعت
  • کودک نه تا دوازده ساله :  ۹ تا ۱۱ ساعت

چگونه کودک را به رخت خواب ببریم ؟

برای خواباندن کودک نباید از زور و درگیری استفاده کرد . سعی کنید با آرام کردن افکار کودک ، به خواب کودکتان کمک کنید . برای آرام کردن فکر کودک بهتر است نور محیط را کم کنید و برای کودک در محیطی به دور از نمایشگرهایی مانند تلویزیون کتاب بخوانید ، توجه کنید تخت خواب کودک فقط باید برای خوابیدن کودک باشد و در طول روز نباید از تخت خواب برای بازی کردن ، مطالعه و انجام تکالیف  استفاده کند .

 

اختلالات خوابیدن کودکان

مشکلات مربوط معمولا در اکثر کودکان وجود دارد ، اما برخی از مشکلات تبدیل به اختلال می شوند که ممکن است در بزرگسالی آن ها نیز موثر باشد. مشکلاتی مانند خروپف مداوم ، وقفه های تنفسی ، حرف زدن یا راه رفتن در خواب که باید به پزشک اطفال یا مشاور مراجعه کنید . کابوس دیدن و شب ادراری نیز جزو اختلالات خواب محسوب میشود .

 

نکاتی برای بهبود خواب

  • حمام کردن قبل از خواب .
  • کودک قبل از خواب نباید از تبلت استفاده کند .
  • کودک در طول روز نباید بیش از یک ساعت از تبلت استفاده کند .
  • در صورت ترسیدن کودک از تاریکی میتوانید از چراغ خواب استفاده کنید .
  • برای خواباندن از تنبیه استفاده نکنید .
  • قبل از خواب میتوانید کمی با او صحبت کنید با برایش شعر و قصه بخوانید .

 

تنظیم خواب بچه

 

باور های اشتباه در مورد خواب کودکان

کبودی و سیاهی زیر چشم نشانه کم خوابی است

باوری نادرست است ، نشانه کم خوابی کودک ، خستگی در طول روز یا بد بیدار شدن صبحگاهی می باشد .

خر و پف کردن کودک در خواب طبیعی است

باوری نادرست است ، خروپف در کودکان در صورتی که کودک سرما نخورده باشد طبیعی نیست در صورت وجود با پزشک اطفال مشورت کنید .

اگر کودک دست و پایش را بکشد نشانه خواب آلودگی است

باوری نادرست است ، نشانه خواب آلودگی خمیازه ، مالیدن چشم و گریه مداوم است .

حداکثر خواب نمیروزی نیم ساعت است 

باوری نادرست است ، میزان خواب نیمروزی با توجه به سن کودک متفاوت است ولی در کل نباید زیاد طول بکشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *